Les in China - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Les in China - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Les in China

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

10 September 2009 | China, Guilin

Dag andere kant van de wereld! Ik heb een stukje getypt om een beeld te geven van hoe het er hier aan toe gaat op de universiteit. Natuurlijk is dit niet alles wat we hier doen en meemaken maar het geeft een beeld van het studerende deel van mijn verblijf.

Studie
Ik verblijf en studeer in China omdat ik voor de minor Chinese Taal en Cultuur heb gekozen. Deze minor houd in dat ik een halfjaar in China les krijg in de taal en ik de cultuur ervaar door het leven in het land en het uitvoeren van een aantal opdrachten. Ik heb de laatste paar dagen al een flink aantal lessen gevolgd aan de Guanxi Normal University (GXNU) en ze bevallen mij tot dusver erg goed. Omdat er vanuit jullie interesse is in hoe de lessen hier verlopen zal ik trachten deze zo goed mogelijk te omschrijven/beschrijven.

Verschillen
Mijn verwachtingen van de lessen waren dat ik les zou krijgen op een verouderde manier met matige lesmethoden, boeken en er weinig(lees geen) technische snufjes beschikbaar zouden zijn. De lessen zouden bestaan uit stil luisteren naar de docent en er zou weinig/geen inbreng zijn vanuit de klas. Met deze verwachtingen bleek ik er redelijk naast te zitten.
Materialistische verschillen
Hoewel niet alles zo modern, netjes en gelikt is als op sommige universiteiten/hogescholen in Nederland, zijn er voldoende middelen aanwezig om te kunnen leren. Er is een it-lokaal in het gebouw waar ik verblijf, een lokaal waar computers staan om het luister deel van de taal te oefenen, televisies in lokalen en de boeken zijn prettig om mee te werken. Het overgrote deel van de lessen volgen we in een ander gebouw. De verschillen tussen de en binnen de gebouwen zijn groot. In een van de klaslokalen waar het verf van de kozijnen bladert, hangt zelfs een “dikke plasma tv”. De middelen zijn er dus zeker. Het contrast is leuk om te zien, moderne middelen/slecht onderhouden lokalen en gebouwen. Ik heb het vermoeden dat Chinezen zich allerminst druk maken over het onderhoud van een gebouw, niet om de binnen- noch buitenkant. De wisselende weersomstandigheden zullen ook wel niet helpen; de zomers zijn heel warm, er is een kleddernat regenseizoen en ’s winters kan de temperatuur het nulpunt benaderen. Je zit nog in klassieke houten schoolbankjes waarvan de mooi gegoten metalen constructie zo uit de industriële revolutie lijkt te komen. Materialistische verschillen tussen ons en zij zijn dus zeker wel aanwezig maar al met al vind ik het minder groot dan ik had verwacht.

Lestijden
De lesschema’s zijn vergelijkbaar met de onze, we beginnen meestal om 8:40, ongeveer om het uur is er 10 minuten pauze en er is een lunchpauze van 2,5 uur. Tijdens de hele week heb ik zo’n 15 uur les. Vooral de lange middag pauzes bevallen me goed. Het is fijn om wat uitgebreider te eten en nog even op je kamer te hangen. De temperatuur is voorlopig tussen in de middag nog te warm maar later het jaar zal het goed mogelijk zijn dat we wat kunnen sporten in de middag pauze.

De leraren
De lessen tot nu toe bevallen me goed. De leraressen zijn er vriendelijk en staan op een blouse van de universiteit na in hun eigen kleding voor de klas. De meeste spreken goed Engels en diegenen die dat niet doe weten de boodschap alsnog over te brengen. De lessen zijn duidelijk en waar je het niet snapt kun je de leraar rustig om een vraag stellen. Eigenlijk zijn er weinig verschillen met Nederland als je kijkt naar de lessen en leraren. We krijgen les op verschillen gebied (lezen, schrijven, luisteren en luisteren) die ieders met hun eigen boeken ondersteund worden. De boeken zijn allemaal in goed Engels geschreven en het is dus niet moeilijk om er mee te werken. Onze klas zit bomvol verschillende nationaliteiten; Russische, Kazakse, Koreaanse, Poolse, Vietnamese, Thaise en natuurlijk wij vier Nederlanders. Het communiceren met de Aziaten is lastig omdat de meeste geen woord Engels of Chinees spreken. Je moet je voorstellen dat die mensen hierheen komen om een taal te leren zonder dat ze met de leraar kunnen communiceren. Je zou het eigenlijk roekeloos moeten noemen, in ieder geval moedig.
Al met al vind ik de verschillen nog wel mee vallen. De verschillen buiten de universiteit zijn indrukwekkender. Om een beeld te moeten maken van hoe het er hier aan toe gaat moet je jezelf verplaatsen in een houten bankje, Chinese docent voor de klas en je bent al een heel
eind.

Dat was het dan weer! Straks basketballen met een paar Amerikaanse docenten die ik gisteravond ontmoet heb in de disco.

Groetjes uit China! Zaijian!

Chris

  • 11 September 2009 - 09:26

    Jeannet:

    Wat een mooi verhaal. Je hebt het zo te zien erg naar je zin en de cultuurschok valt mee.
    Laat je ook nog wat foto's van je kamer zien?
    kus je ma

  • 11 September 2009 - 19:31

    Caroline:

    Hee Chris!

    Zo te horen vermaak je je prima. Veel nieuwe indrukken, dus ook veel nieuwe verhalen om te vertellen!

    I'll keep an eye on you! :)

    Liefs

  • 13 September 2009 - 18:17

    Berdien:

    Hallo!

    Wat leuk dat ik nu in ieder geval één van jullie waarbenjij's heb gevonden! Vorig semester heb ik deze minor in China gedaan en vind het nu heel leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben!

    Heel veel plezier en succes de komende tijd! Het wordt vast een super tijd!
    (en de studie haal je met normale inzet wel hoor :-))

    Groetjes, Berdien

  • 15 September 2009 - 10:19

    Chris:

    Ahhh, leuk om van jullie te horen!
    Binnenkort zal ik wat meer foto's plaatsen van de kamer en de omgeving. Verhalen stapelen zich op en het is moeilijk om alles bij te houden. Vanavond gaan we ordinair shoppen in een westerse winkel, 't zit er toch dieper in dan verwacht :P. Het eten begint nu echt goed te wennen, hoewel er nog genoeg dingen te eten zijn die ik het liefst ver bij me uit de buurt houd. Ik zal daar snel ook wat horror foto's van laten zien :P. Als het goed is kregen we vandaag internet, dat betekend dus morgen of overmorgen in het Chinees ;). Hoe is het weer in Nederland? Hier is de temperatuur gezakt van 39 naar 26 :/.

    Groeten oet China,

    Chris

  • 17 September 2009 - 07:58

    Jos:

    Dag Chris,

    Ik begrijp dat je nu internet op je kamer hebt. Da's mooi maakt communiceren met verre landen makkelijker. Ik ben benieuwd naar je "horror" foto's maar eigenlijk nog meer naar foto's van je kamer. Verras ons! We hebben hier op het moment prachtig weer, de zon schijnt vollop en het is maar een paar graden koeler dan bij jouw. Groet, Jos

  • 21 September 2009 - 04:03

    Michiel:

    Kan iemand a.u.b. aan Chris vragen of hij iets minder scheetjes wil laten? Het is gelukkig wel TE gezellig in ons penthouse!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 42900

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: