Bijna een maand in China - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Bijna een maand in China - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Bijna een maand in China

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

21 September 2009 | China, Guilin

Nimen Hao!

Ik ben al bijna een maand in China en ik zal je zeggen; ’t bevalt me wel :). Het vaste ritme begint er goed in te komen. ‘s ochtends vechten om uit bed te komen, overdag les, ’s middags basketballen met de Amerikanen, ’s avonds uit eten, in het weekend lekker stappen in de hipste disco, mijn was doet mijn Chinese mama voor 50 cent en met al dat gesport moet ik natuurlijk wekelijks gemasseerd worden. Afgelopen zaterdag klom mijn masseuse zelfs boven op me om mijn rug met haar voeten maar eens goed te kraken. Masseren is creperen.

Nu het leven in China er begint in te slijten komen er ook verschillen te voorschijn tussen Aziaten en Westerlingen die je op het eerste oog niet zo snel ziet. De verwachte dingen als voorkruipgedrag, luidruchtige gesprekken en voor ons ordinaire tafelmanieren zijn aan de orde van de dag (alles wat ze niet doorslikken wordt op de tafel gespuugd). Er komen ook meer, moeilijker aan de buitenkant af te lezen, verschillen te voorschijn. Chinezen zijn ware kunstenaars als het gaat om het verbergen van hun bedoelingen. Laatst werd onze klas gevraagd om mee te doen aan een ‘sportmiddag’, er zou dan ook een journalist van GuilinTV aanwezig zijn om wat opnames te maken. Caroline, de Poolse dame in ons midden, heeft achteraf Wu Fei (Administratief medewerker en tevens ons regelman) ondervraagt om er achter te komen (tadaa!) dat we ordinair propagandavoer waren voor de Universiteit. Binnenkort komt er dus een filmpje op TV waar een directeur trots verteld over de (blanke)internationale interesses in de universiteit. ‘The Chinese way’.
Een leugentje voor eigen bestwil zijn ze ook niet vies van, vooral als het op smoesjes aankomt, is het soms lachen geblazen. Moraal van het verhaal is dat het nooit hun schuld is.

Het is niet zo dat je Chinezen niet kan vertrouwen of afspraken mee kan maken, je moet het anders aanpakken. Veelal betekent het druk uitoefenen op diegene waarvan je wat wilt. Het lijkt wel of ze overal een spel van proberen te maken.

Michiel en ik gaan de komende dagen in elke geval proberen om wat meer te zien van het China van de Chinezen. Alle westerse invloeden brengen je snel in verleiding om daar je vermaak te zoeken. De Mc Donalds, Pizzahut en broodjeswinkels zijn dan ook niet onbezocht gebleven ;)..

Chris

  • 21 September 2009 - 12:54

    Jan Arts:

    Hallo Chris, even via deze weg omdat ik geen mailadres van je heb. Ik ben op zoek naar een student in Guilin die een bijbaantje wil hebben. Het kost niet veel tijd maar het heeft een Europese kijk op de zaak nodig. Ben je hierin geinteresseerd? Je kan me contacten via Jan@hangercompany.com
    mvgr Jan Arts

  • 21 September 2009 - 12:57

    Monique:

    hai daar

    lekker filmpje hoor
    draait je maag nu niet alle kanten op
    als je genoeg heb van kerstliedjes draai maar smart lappen met ons is alles goed gerben en ik houden de verjaardag van ons allebij zamen op 17 okt jammer dat je er niet bij kunt zijn
    we doen het wel dunnetjes over als je terug bent

    tot snellll

    Monique en Gerben

    p.s mama gerben


  • 23 September 2009 - 14:42

    Sanne:

    Hee Chris!

    Waar is je extra samenvatting voor Merel? haha.

    Wat heb jij een leuke manier van schrijven, hee. Tis alles behalve vervelend om jou blogs te lezen.
    Mooi om te zien dat het je bevalt en goed afgaat in China, als je er maar niet blijft ;) haha.
    Best interessant om te lezen van al die verschillen en die tafelmanieren. Beetje spugen enzo, bah!
    We hebben het hier toch wel goed hé, als nederlanders zijnde.

    totsnel! xx

  • 24 September 2009 - 17:56

    Rik:

    Hey Chrisje,

    Heb net je blog een keer goed door gelezen.
    Op de leraressen kwamen er wel weinig vrouwen in voor ;). Wens je daar nog veel plezier.

    Groeten Rik.

  • 25 September 2009 - 05:20

    Chris:

    Heey allemaal,

    Kregen we vandaag te horen dat we zondag van 8:40 tot 16:00 les hebben.. Ja want jullie hebben binnenkort een weekje vrij.. Ongelooflijk! Het geeft in ieder geval weer genoeg lachvoer.

    @Monique, Jammer dat ik niet op jullie verjaardag kan zijn. Ik wens jullie in ieder geval veel plezier en overdoen dat gaan we zeker doen! Groetjes terug aan mama Gerben.

    @Sanne, Bedankt voor je compliment! Met alle gekke dingen die je hier meemaakt krijg je constant nieuwe ideeën om over te schrijven. Je gaat Nederland zeker meer waarderen dat je hier zit. Voor mij zijn voornamelijk de sociale zekerheden en beter verdeelde welvaart iets om trots op te zijn.

    @Rik, Ik moet jullie geen redenen geven om hier naar toe te komen dus ik houd de informatie beknopt ;).

    Bedankt voor jullie reacties!

    Zaijian!

    Chris


  • 25 September 2009 - 16:02

    Thea:

    he chris
    ben blij dat het goed met je gaat daar!je verveelt je niet zo te lezen.
    ik kijk elke dag even op je site.benieuwd wat je nu weer beleefd!
    verder gaat alles hier zijn gangetje.over 3 weken ga ik met je moeder een weekje weg.zin in.succes en liefs je "tante" thea

  • 28 September 2009 - 04:18

    Chris:

    A! Ik hoorde van mijn moeder dat ze ook al aan het aftellen is. Waar gaan jullie precies naar toe in Turkye?

    Ik zie dat het alweer een week terug is sinds ik mijn laatste weblog geschreven heb dus ik zal eens kijken of er vandaag wat tijd is om te pennen. Ik heb in ieder geval veel foto's om te laten zien.

    Groetjes,

    Chris

  • 29 September 2009 - 15:40

    Thea:

    hi chris
    we gaan naar de turkse westkust.als we ons vervelen(zal wel niet)komen we wel even naar je toe.we zitten in de "buurt"liefs thea
    ps ben benieuwd naar de foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 42897

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: