Smullen en brullen - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Smullen en brullen - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Smullen en brullen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

01 Oktober 2009 | China, Guilin

Eten voor Chinezen is een belangrijke zaak. Hun benadering van eten zou gevormd moeten zijn door een geschiedenis van voedseltekorten, aldus een boek dat ik gelezen heb. Ik kan me hier wel in vinden omdat Chinezen echt alles eten wat los en vast zit. Een kip bestellen in een restaurant betekend dat het hele ding in stukjes van 3 bij 3 cm geserveerd wordt en het liefst met zoveel mogelijk botjes. Ook dieren die je niet zou verwachten worden gegeten. Rat, hagedis, slakken als snack tijdens het stappen en sterke drank waarin je een slang in de fles vind, het is er allemaal. Nu is het dan weer niet zo dat Chinezen zich dagelijks uitleven aan dit soort ‘rare’ etenswaren maar lekker of niet lekker, raar vinden ze het allerminst. Om een beeld te geven van hoe het eten er dagelijks uitziet voor de meeste Chinezen heb ik een indeling gemaakt van verschillende manieren om uit eten te gaan. Het opvallendste verschil met Nederland is vooral dat bijna alle Chinesen elke dag buiten de deur eten. Het stikt hier dus van de eettentjes.
Ik heb nog niet veel andere plekken in China gezien maar de keuken hier ziet er ongeveer zo uit:

1. Wokken. Je kiest zelf uit wat je wilt hebben aan groenten, vlees en kruiden. Dit wordt gewokt en in een kom geserveerd. Erg lekker en goedkoop om te eten. Groot voordeel is dat je kunt zien hoe vers de ingrediënten zijn, je hoeft je dus ook niet snel zorgen te maken of je ziek wordt. Ik ben trouwens in China nog geen dag ziek geweest dus dat is een meevaller.

2. Traditioneel. Uitgebreid uit eten gaan voor in een typisch Chinees restaurant betekend dat je verschillende gerechten besteld en die met elkaar deelt. In principe is elk gerecht voldoende voor 1 persoon dus meestal bestel je het aantal personen +1/+2 aan gerechten. De gerechten die je dan op je tafel hebt staan zijn bijvoorbeeld een aantal groenten met olie (vrijwel al het voedsel hier wordt met veel olie klaargemaakt), stukjes vlees met bijvoorbeeld zoet/zure saus, soepje en dumplings. Vooral de groeten vind ik hier erg lekker. De aubergine is verrukkelijk en die verkies ik makkelijk boven het vlees hier.

3. Snacken. Op en langs de straat kan je hier verschillende soorten hapjes kopen. Vlees of groenten op een stokje, stukje tofoe en aubergine met knoflook zijn een paar van de dingen die je hier kan krijgen. Het duurde een paar dagen voor ik langs de zuignapjes keek maar eenmaal daar was de octopus erg, erg lekker.

4. Buffet. In de kantine op onze school is al het voedsel van te voren klaar gemaakt en wordt het in roestvrijstalen bakken voor je gepresenteerd. Je brabbelt een paar woordjes, prikt met je vinger een paar kanten op en je hebt een maaltijd voor nog geen halve euro. Helaas is het voedsel in de kantine bij ons op school echt niet te pruimen. Ik heb er de laatste paar weken ook geen hap meer gegeten. Ik weet niet wat ze er verkeerd doen want op straat kun je ook op deze manier eten en is het echt goed te doen. Zorg wel dat je er vroeg bij bent want het koelt snel af. Het eten lijkt qua smaak en vorm wat meer op hoe wij het thuis krijgen. Ik vind de boontjes met gehakt erg goed smaken.

5. Eten van minderheden. In China heb je een aantal verschillende bevolkingsgroepen. Verreweg de meerderheid zijn de Han Chinezen. Ik geloof dat er zo’n 50 noemenswaardige kleinere bevolkingsgroepen zijn met ieders hun eigen keuken en tradities. Vlak bij onze school zit een eettentje van een van die minderheden waar je erg goed kan eten. Het is een moslim minderheid en ik geloof dat hun oorsprong te vinden is in het noordwesten van China. Hun specialiteit zijn hun noodles (gemaakt van graan), ze maken deze ter plekke klaar wat erg leuk is om te zien. Ik zal hier een mooi kiekje van maken. Hun gerechten die wat meer lijken op het traditionele Chinese eten zijn ook erg lekker. Ik had laatst een bord met aardappelpartje en rund en dat was heel erg lekker.

6. Westers. McDonald’s met (jawel) deze week een speciaal menu ter ere van 60 jaar communistisch China. Ik moet daar mijn handje op leggen.. Maargoed een van je opties om hier te eten is het gaan naar westerse tentjes of imitaties van westers eten. Het is fijn om af en toe wat westers te eten maar als ze mij de rib eye of pizza die ik hier heb gegeten in Nederland zouden voorschotelen dan zou ik de kok afschieten.

Dit zijn dus de dagelijkse keuzes die ik moet maken. Ik hou van eten en gelukkig kan ik in China mijn ei kwijt.

  • 01 Oktober 2009 - 18:09

    Jeannet:

    Hé Chris wat een leuk verhaal. De foto's zijn ook erg mooi, vooral die van jou. Je ziet er vrolijk uit. Ik hoef mij geen zorgen te maken om je eet gedrag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 42900

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: