Slaapbussen - Reisverslag uit Sanya, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Slaapbussen - Reisverslag uit Sanya, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Slaapbussen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

10 Oktober 2009 | China, Sanya

Slaapbussen

8-10-09

Na een weekje het Hawaï van China bezocht te hebben zijn we vanochtend weer vertrokken van hainan naar Guilin. Met pijn in mijn hart zeg ik zaijian zon, zee, strand en tropisch regenwoud en kruip ik de bus in. Het is alweer de derde keer dat ik reis met een slaapbus. Een slaapbus is in principe een normale bus maar heeft in plaats van stoelen bedden. Qua prijs is het een iets duurder vervoersmiddel dan de trein maar veel goedkoper dan vliegen, helaas is het wel het traagste vervoersmiddel van de drie. De heenreis heeft dankzij vertragingen een slapeloze 30 uur geduurd, geen goed begin van een vakantie. Een van de redenen dat we keer op keer in de slaapbus belanden, ondanks alle voor en nadelen, is dat er altijd wel een bus beschikbaar is om je te vervoeren. Treinen zijn vrijwel altijd drie dagen van te voren vol en betaalbare vliegtuigen nog eerder. Als je eenmaal in de bus bent betekend het dat je het jezelf zo comfortabel moet maken, in mijn geval is dat niet eenvoudig omdat de bussen niet voor mijn lengte zijn gemaakt. Gelukkig heb ik het me elke reis comfortabel genoeg kunnen maken om te overleven, slapen ben ik nog niet aan toegekomen. Mijn huidige reis gaat tussen de 24 en 30 duren, ik ben goed voorbereid dus misschien gaat het me dit keer wel lukken. Gelukkig lig ik deze keer niet onder een veel te koude airco die water in mijn gezicht lekt, naast een schetende Chinees, tussen de kakkerlakken of onder een stinkende plakkende deken.. Verrek, deze bus is eigenlijk best schoon! Elke bus is anders en heeft zo zijn eigen cools & notcools. Mijn huidige heeft flinke box boven een van bedden hangen zodat iedereen lekker kan genieten van de bas.. Over een paar uur wordt er een nagesynchroniseerde Amerikaanse actiefilm in gedrukt en kan je het helemaal vergeten een oog dicht te doen. Maar wat klaag ik eigenlijk, ik hoef niet onder de bas te liggen..

Ik heb wat foto’s van onze vakantie toegevoegd. Het was erg genieten om er een weekje tussenuit te zijn en te ontspannen op Hainan. Inmiddels ben ik weer terug in Guilin en heb ik al weer les gehad, ditmaal op zaterdag. De terugreis is me beste ervaring met slaapbussen tot op dusver. We hebben er welgeteld maar 21 uur over gedaan en ik heb zelfs nog een uurtje of drie kunnen slapen. Niet slecht.

Hieronder nog 10 tips voor mensen die ooit met de slaapbus willen reizen:

1. Neem een kussen mee, niet altijd is er naast de deken een kussen aanwezig.
2. Plakband en papier om de airco af te plakken kan erg waardevol zijn (vooral als je bovenslaapt).
3. Slippers zijn eenvoudig aan en uit te trekken dus handig omdat je niet met schoeisel de bus in mag.
4. Trek gemakkelijke kleding aan, een paar uur op de knopen van je broek liggen is niet prettig.
5. Houd waardevolle spullen bij je, als je je zorgen maakt over hun veiligheid gaat de reis niet sneller.
6. Muziek!
7. Eet op de vaste tijden en niet te vet. Snacken om de tijd te verdrijven kan tegen je gaan werken.
8. Een bezoekje WC voor vertrek is een must!
9. Des te beter uitgerust je vertrekt des te beter je aankomt, is mijn ervaring.
10. Borreltje vlak voor het slapen is een flinke set in de juiste richting..


Zaijian!

Chris

  • 14 Oktober 2009 - 08:23

    Dana:

    Hej Broer,

    Ziet er tof uit, hopelijk heb je het nog naar je zin daar. Hier gaat het super, zaterdag concours gehad met de EM... We zijn gepromoveerd!!:D dus je hebt wel een zwaar tof feestje gemist :P

    Kusje van je Zusje!

  • 14 Oktober 2009 - 08:45

    Chris:

    Heeej zus,

    Gefeliciteerd met je promovering! Dat moet jullie kennende een mooi feestje zijn geweest :). Ik ga binnenkort naar Beijing dus vermaken doe ik me voorlopig nog wel.

    Woa, vandaag hadden mijn klasgenoten geld van hun eigen land bij zich. Erg gaaf of Koreaans, Indonesisch, Vietmanees, Thais en Indisch geld te zien :). Tis allemaal trouwens niets waard :P. Morgen maar eens wat euro's laten zien ;).

    Groetjes,

    Chris

  • 19 Oktober 2009 - 23:18

    Nare Mannen!:

    Hey homo,

    Wat een vet lelijke maar toch wel zeer stijlvolle (lees; charmante) hawaï pakjes;)

    hehe hier is het goed, wij hebben net film gekeken en heel veel foute dingen verteld,..

    en manuel liet net een windje,.....!!!! bah!;)

    nou de groeten uit het oosten der koninkrijk der verenigde nederlanden.

    Met vriendelijke groet,

    Niek namens de senaat van het genootschap der twentsche nare mannen!

    Ps mark vind je een homo
    Pss manuel zegt dat hij alleen de echte homo is
    Psss rik is een twijfelgeval volgens manuel
    Pssss martijn heeft zin in,.... Morgen vervolg

    oeh oeh en een bericht van OotD We hebben een bankrekening;) Daarom verwacht het bestuur jou overmorgen op de bbq!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 42902

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: