In de fabriek.. - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu In de fabriek.. - Reisverslag uit Guilin, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

In de fabriek..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

28 Oktober 2009 | China, Guilin

Nimen hao!

Na een radiostilte ben ik er dan weer. De afgelopen twee weken heb ik van alles meegemaakt in China. Ik ben op bezoek geweest in een fabriek, heb gefeest in een grot en opgetreden voor groot publiek. Studeren gebeurt ook nog steeds dus zaai is het hier NOG steeds niet.

Binnenkort zijn er sportdagen op de universiteit en dat betekend dat de Aziaten hier druk in de weer zijn met de voorbereiding. Op de atletiekbaan wordt met vlaggen gemarcheerd en buiten op het dak staan Vietmanesen traditionele dans te oefenen. Openingsceremonies zijn Chinezen dol op en ook al doen de vlaggen, het gezang en de vele gebruiken anders vermoeden, gastvrijheid voert altijd de boventoon. De gastvrijheid die wij bijvoorbeeld ervaren bij het bezoek aan een andere universiteit was ongekend. Chinesen, vooral studenten, zijn erg geïnteresseerd in Westerlingen. Of het is omdat ze graag hun Engels willen oefenen of om een andere reden, hun interesse in ongekend. Iedereen wil met je op de foto, alles wat je doet is leuk en het liefst vragen ze je wat je van het eten vind.

Het bezoek aan de fabriek was ook erg interessant. Samen met een zakenman uit Nederland heb ik een kijkje genomen in een kleerhanger fabriek. De fabriek ligt in het stadje Lipo waar een groot deel van onze houten kleerhangers vandaan komt. Het doet toch weer ogen open om te zien wat er achter de grote steden gebeurt in China. Fabriekshallen snel opgetrokken uit eenvoudig en goedkoop materiaal, simpele technieken om op grote schaal te produceren, veel mankracht en veiligheid om van te huilen. Toch is het ook zichtbaar dat China sterk opzoek is naar verbetering op deze gebieden maar zoals met alles gaat dat niet in een keer.

Naast het bekijken van de fabriek zelf ben ik ook aanwezig geweest bij een zakengesprek. Chinezen hebben naar mijn mening, mits mijn ervaring voor meer geld, op dit gebied nog een grote verbetering nodig willen ze echt uitgroeien tot een nog veel grotere economie. Het gesprek wat ik volgde stond bol van kleine Chinese leugendjes, terug proberen te komen op reeds gemaakte afspraken en te veel denken op de korte termijn. Mocht je ooit zaken willen doen in China, wees er op voorbereid, de kans is daar dat je dit overkomt aangezien ik niet het enige geluid ben die deze informatie afgeeft.

Om er maar een einde aan te breien:

Binnenkort sta ik ergens in Nederland te kijken naar een kleerhanger van Levi’s. Als ik dan terug denk aan het moment dat ik het prototype in handen hebt gehad, dan realiseer ik me wat de rol van China is in de wereldwijd meest gespeelde spel; ‘de economie’.

Chris

PS: Foto's komen!

  • 28 Oktober 2009 - 12:22

    Jos:

    DAg Chris,

    Leuk om weer van je te lezen. Ik merk dat je je nog steeds niet verveelt en heel veel ervaringen opdoet, da's mooi en nuttig.

    Groet,

    Jos

  • 28 Oktober 2009 - 19:56

    Thea:

    hallo chris
    ik heb het overleefd met je moeder op vakantie wat een belevenis super!!
    je a.s oom is goedgekeurd!!jij verveelt je ook niet.succes en tot snel
    liefs thea

  • 05 November 2009 - 15:54

    Petje:

    Ni Hao Sexy Belly,

    Zo te zien heb je het super naar je zin, zolang je het hier strax ma niet al te saai vind! Wij vermaken hier ook nog prima!
    Laat ff weten hoe ''geïntereseerd'' ze zijn in westerlingen;)

    Ps: Rik en ik hebben nog een container van je tegoed!
    Naja laat snel weer wat van je horen!

    Zai jian

  • 09 November 2009 - 21:30

    Vera En Hans:

    Mooi verhaal, klinkt goed
    ga zo door en nog veel plezier toegewenst.
    Hoe zit het met de chineze studentes, ook geintereseerd in westerlingen. Groetjes
    Mini, Frits, Vera, Rens,
    Sam, en Ik mijzelf.

  • 10 November 2009 - 16:24

    Chris Bonke:

    @ Thea, Aanstaande oom?? Is er nog een feestje als ik thuis kom :)?? Sturen jullie mij nog wat leuke foto's van jullie vakantie op?

    @Martijn, Ze zijn hier uiteraard geïnteresseerd in Westerlingen. Ik zal kijken of ik ergens nog een volle container heb staan. Loopt wel hard trouwens ;).

    @Ootmarsum, dank u dank u. Ik moet zeggen dat ik de Thaise delegatie hier erg graag mag ;). Wie weet later meer informatie over dat onderwerp..

    Groetjes aan jullie allemaal en bedankt voor de reacties en het lezen! Het nieuwe blogje met bakken foto's staat online!

    Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 42900

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: