Kerst en 2010 - Reisverslag uit Nanning, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Kerst en 2010 - Reisverslag uit Nanning, China van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Kerst en 2010

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

09 Januari 2010 | China, Nanning

Ni Hao!

Eerst allen natuurlijk een gelukkig nieuwjaar!

Nu ik in China door de feestmaand december heen ben is het weer tijd voor een verhaaltje. Mijn laatste stukje is inmiddels al bijna een maand terug geschreven maar dat is natuurlijk allemaal toe te schrijven aan de stille december maand. Over december en China gesproken, tis hier wel heel erg stil met Sinterklaas, kerst en nieuwjaar. Gelukkig waren mijn ouders er tijdens de kerst dus kon ik met hun in mijn gezelschap nog een beetje meepikken van het kerstsfeertje.

Kerst
Kerst in dit deel van China is een ver feest waar de Chinezen wel geintresseerd in zijn, maar de ziel van het feest nog niet ontdekt te lijken hebben. Er worden sporadisch wat feestjes en evenementen georganiseerd maar meer dan een goed excus om te feesten lijkt het nog niet te zijn. Het is wel erg mooi om te zien dat in deze vooralsnog onverwesterde uithoek van China toch veel interesse is voor dit feest. Grotere steden is China zijn al stappen verder met de kerstsfeer en misschien over tien jaar is kerst in Guilin hetzelfde als in New York. De Chinezen lijken het in iedergeval te willen copieren en als ze in een ding goed zijn...

Ouders
Met mijn ouders heb ik een paar dagen Guilin verkend. Een heel bijzondere stad voor de toerist is het eigenlijk niet want de omgeving van Guilin maakt deze stad bekend. Een van de voordelen van een stad als Guilin ten opzichte van een grote stad als Beijing is dat je hier het echte Chinese stadsleven kan proeven. De massale markten, mensen op straat en de rust van het leven laten het leven zien van velen in China. Nadat mijn ouders kennis hebben gemaakt met mijn woonstad zijn we per boot naar Yangshuo vertrokken. De natuur was onderweg adembenemend en het weer zat ons ook mee. In Yangshuo hebben we in een Nederlands ‘hotel’ (bekend van tv – giggling tree) wat een omgebouwde Chinese boerderij was overnacht. Een echte aanrader voor iedereen die het wel wat lijkt om op een mooie rustige plek midden tussen de bergen in een chinees dorpje wil overnachten. Het zachte bed was mijn persoonlijke hoogtepunt ;). ’s Avonds zijn we naar een Chinese operette geweest die werkelijk alles sloeg; 600 acteurs, midden in de rivier, geweldig uitgewerkt, en prachtig materiaal en lichtefecten. Voor ons drieën een hoogte punt in China. Chinezen kunnen dit toch als geen ander. Yangshuo hebben we de volgende dag afgesloten met een mooie wandeling door de omgeving. Mijn ouders heb ik twee dagen later op het vliegtuig gezet met de belofte hen over twee maand weer te zien.

Nanning
Om het oude jaar goed uit te knallen en het nieuwe jaar met de geest van het oude te beginnen moesten we weer met iets spannends opkomen. Gelukkig is ons niet minder gelukt. Net als Macau zijn we weer strak in het pak afgereist naar een bestemming in China. Dit keer was Nanning het slachtoffer. Een miljoenenstad die de hoofdstad is van onze provincie.En het was me daar druk, zelfs Hong Kong leek minder druk te zijn. Na aangekomen te zijn in Nanning zijn we zo snel mogelijk aan de slag gegaan met het afsteken van (voor nederland zwaar illegaal) vuurwerk. We keken wel raar op toen na een paar minuten de een na de andere Chinese politieagent verscheen. Wat denk je; mag niet! Gelukkig is iedereen in China vriendelijk en werden de enige 5 personen die op dat moment vuurwerk afstaken in Nanning (! 00:00 uur he!) naar een buitenwijk gebonjourd, daar mocht het wel. Gelukkig en voldaan na alles afgeschoten te hebben zijn we het clubleven ingedoken en hebben we daar het nieuwe jaar gevierd. Nanning heeft nog een paar dagen langer last van ons gehad maar uiteindelijk zijn we veilig en wel thuis in Guilin teruggekomen. Missie geslaagd.

What’s next..
Op dit moment is iedereen druk aan het studeren voor de eindtoetsen van volgende week. Als die achter de rug zijn blijf ik misschien nog twee weken in China om begin februarie te beginnen aan de volgende reis. Michiel en mijn plan is om de regio Indo-China te verkennen met als hoogte punten Angkor Wat, Bangkok en wie weet wat meer. 5 Maart vlieg ik terug vanaf Bangkok naar Nederland.. Voorlopig nog niet terug dus!

Zaijian,

Chris

  • 25 Januari 2010 - 08:45

    Ingrid:

    Hi,
    Grappig om je verhalen te lezen. Een paar weken geleden dat ik ook in Guilin en tijdens een dagtochtje heb ik je ouders ontmoet. Erg gezellig dag gehad. Nu kwam ik via een omweg jou waarbenjij.nu tegen.

    Woensdagochtend kom ik aan in Xi An. Zit jij daar nog steeds?
    Fijne reis iig! Gr. Ingrid

  • 26 Januari 2010 - 08:39

    Chris:

    Hoi Ingrid,

    Bedankt :).

    Ja ik geloof dan mijn ouders me daar over verteld hebben :).

    Ik zit als het goed is tot 28ste in Xian. Ik verblijf in het Han Tang Inn, goed hostel, 20/30 kuai per nacht. Mocht je nog wat zoeken dan kunnen we daar misschien een biertje drinken.

    Groetjes en jij ook een fijne reis,

    Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 42887

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: