Luang Prabang in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Luang Prabang in Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Luang Prabang in Laos

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

16 Februari 2010 | Laos, Luang Prabang

Dag Nederland,

Hier weer een bericht uit Laos, het land waar ik inmiddels al een paar dagen in verblijf. Laos is voor velen een niet al te bekend land dus ik zal proberen een beeld te scheppen van hoe ik het land heb leren kennen. Allereerst heb ik mij ingediept in wat boeken en verhalen over het land en dat heeft een interessante geschiedenis aan het licht gebracht. Laos is een land dat getekend is door oorlog, net als het buurland Vietnam. Ten tijde van het Vietnam Conflict werd er een geheime oorlog uitgevochten in Laos. De Amerikanen financeerden anti-communistische groeperingen en voerden grootschalige bombardementen uit op de Ho Chi Minh route (een belangrijke aanvoersroute voor de Vietnamese vrijheidstrijders). Het mag als een verassing komen dat het straatarme land Laos het meest gebombardeerde land in de geschiedenis van de mensheid is. Uiteindelijk hebben de Communisten de strijd gewonnen en is Laos momenteel communistisch. De armoede is een van het land haar grootste uitdagingen. Er wordt jaarlijks veel (buitenlands) geld geinvesteerd om het land weer op de been te helpen. Langzaam gaat het beter maar het land is nog steeds erg arm en voor een te groot deel afhankelijk van toerisme.

Laos is een land dat aan de rechterzijde van de Mekong revier ligt. Het noorden is bebergd en ligt tegen de Himalaya aan, het zuiden is meer laagland en heeft een rivieren delta. Vervoer door het land is ronduit rampzalig, de wegen zijn verhard maar van lage kwaliteit. Richting het noorden hebben we bijvoorbeeld met een gemiddelde snelheid van niet meer dan 25 kilometer per uur gereisd. Het land heeft geen zee havens en produceerd vooralsnog nauwlijks of geen grondstoffen. Het is dus rustig te omschrijven als de 'middle of nowhere'!

Nu een antwoord op de vraag wat een toerist naar Laos trekt. De natuur, de mensen, de cultuur en ontspannen ervaringen! Laos mag dan afgelegen, arm, slecht berijkbaar zijn, het stikt er van de toeristen! Veel meer dan ik in China ben tegengekomen. Momenteel zitten we in Luang Prabang. Een stad liggende in een bergdal in het noorden van het land. De stad ligt in een bijna jungle achtige setting en is volledig afgesteld op de wensen van de westerse toerist. Gelukkig zonder sfeer te verliezen. Relaxte hotels, hostel en eetgelegenheden kleuren samen met de vele boedistische tempels de stad. Het straatbeeld in het centrum wordt dan ook gevuld met een goede mix van Monniken, Westerlingen en de locals. Het geeft allemaal prachtige plaatjes maar is waarschijnlijk ver weg van veel van de waarheid van het land. Toch zijn erg stille getuigen van de werkelijke situatie. Op straat zie je nauwlijks verkeer en onderweg naar de grotere steden kwamen we veel woningen tegen die nog echt geclassificeerd kunnen worden als hutten. Het opmerkelijkste van wat ik tot nu toe heb gezien in China, Laos en Vietnam is dat de verschillen tussen de landen zo duidelijk zijn. Geen lijkt op elkaar maar ze hebben allemaal een Aziatische invloed in gemeen.

Op onze reis richting het zuiden houden wij het doel in hoofd om af te wijken van de toeristische routes en wat meer van het ' echte' Laos te ervaren. Of dat nog lukt weet ik niet want de tijd begint te dringen. Voor nu staan er nog twee landen op het lijstje dus er is een noodzaak om het tempo er enigsinds in te houden.

Morgen gaan we de natuur in de omgeving bekijken. Er schijnen een paar prachtige watervallen te zijn dus daar gaan we naar opzoek. Vandaag hebben we de stad verkend en wat tempels bezocht. Het heeft prachtige plaatjes opgeleverd.

Groeten uit Laos,

• 16 Februari 2010 - 10:19

Jos:

He chris,

Weer een mooi verhaal waar ik nog wat van kan leren ook. Veel plezier op je verdere reis en houd ons op de hoogte.
    groet, Jos

• 16 Februari 2010 - 10:20

Niek:

Wederom een mooi verhaal!

• 16 Februari 2010 - 10:33

Chris Bonke:

Heej mensen bedankt!

Als jullie ietsjes trager waren geweest dan had je de foto's erbij gezien. Deze staan exact over twee minuten online! Ik heb overigens ook foto's toegevoegd aan het andere verslag!

• 16 Februari 2010 - 19:40

Jeannet:

Mooi verhaal en leuke foto's
    liefs jeannet

• 17 Februari 2010 - 16:21

Maud:

Hee Chris! Ik kwam net toevallig jouw site tegen via die van Michiel en heel leuk om zo een beetje mee te kunnen kijken! Gaat Cambodja nog door of staat er een andere verassing op de planning?
    Geniet samen nog even flink van de tijd die nog komen gaat..
    Veel liefs voor Michiel en tot op Schiphol!

• 19 Februari 2010 - 03:25

Chris:

Heej Maud,

Cambodja gaat door! We willen Angkor Wat niet missen :). Voor mij is die tempel en stad eigenlijk de hoofdreden om af te reizen naar dit gebied ;). We zullen nog genieten maar Michiel en ik zien erg naar uit om voet aan grond te zetten in Schiphol :).