Tempelstad Angkor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Chris Bonke - WaarBenJij.nu Tempelstad Angkor - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Chris Bonke - WaarBenJij.nu

Tempelstad Angkor

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris

25 Februari 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo Nederland!

Ik ben er geweest, Angkor! Lang zag ik er naar uit om deze tempelstad te bekijken. Waarschijnlijk is Angkor de grootste reden geweest voor mij om naar het zuiden te reisen en niet verder door China. En wat een goede reden bleek dat te zijn!

Angkor was ooit een machtige stad die het hart van het Khmer rijk vormde. De stad was van ongekend
formaat en volgens de experts was er tot de 19e eeuw geen grotere te vinden, waar dan ook. De God-koningen van het rijk staken veel van hun rijkdom in het bouwen van tempels voor Hindoeistische en later ook Boeddistische goden. Niet alleen de tempels en de grote van de stad maken Angkor zo bijzonder; Net als wij Nederlanders waren de Khmers temmers van het water en werden er vele waterwerken door de stad gebouwd. Zo liggen er nu nog gigantische kunstmatige meren of eigenlijk basins door de stad. Zoals het met alle rijken gaat kwam er ook een eind aan de pret voor de Khmers. De stad Angkor werd verlaten en alleen Angkor Wat (de grote tempel) werd nog door Monniken bewoont. Na 500 jaar overgelaten te zijn aan de Jungle is er nu een gebied vol tempels over. Tientallen wellicht honderden tempels verspreid door de Jungle zijn nu te aanschouwen voor de toerist.

Een bezoek aan Angkor Wat begint met het regelen van vervoer en een ticket. Als vervoer verkozen wij een fiets boven een tuctuc, bus of auto. De afstanden in de stad zijn groot maar goed te doen met een fiets. Ik denk dat wij al met al zo'n 40/50 kilometer gefietst hebben. De ticket die je nodig hebt om de tempels te bezoeken is flink aan de prijs. Voor 20 US Dollar (alles wordt hier met Dollars betaald, het lokale geld is wisselgeld voor bedragen onder de dollar!!) kun je 1 dag naar binnen! Een flink bedrag maar het is het waard..

Dag 1
Hoewel we een ticket voor maar 1 dag gekocht hadden mochten we de dag voor de ingang van de ticket wel Angkor Wat in om daar de zonsondergang te bekijken. We hebben een tuctuc gehuurd en zijn afgereisd naar de tempel. Ik zag er naar uit om de tempel te zien en het eerste wat me verbaasde was de werkelijk gigantische lap grond die gereserveerd is voor de tempel.
Ik weet de afmetingen niet maar ik dat het een flink complex was staat vast. We hebben een tijdje rondgelopen door de tempel om te wachten op het zakken van de zon. Vooral de verhalen die in de zandstenenmuren gebeiteld waren zagen er erg indrukwekkend uit. Ze laten de verhalen zien van de verschillende goden en hun strijd. Zo was er een apenleger dat voor een van de goden vocht.

Toen de zon sneller begon te zakken en de mensen de tempel moesten verlaten kwam er een bewaker na ons toe. Hij deed geheimzinnig en maakte gebaren dat wij dat ook moesten doen. Hij sprak; of we de zonsondergang wilden bekijken vanuit de hoogste toren? Natuurlijk wilden we dat! Dus een paar dollar verder stonden we stiekem te doen bovenin Angkor Wat. Het leverde een prachtig
uitzicht op over de omgeving. Ga je zelf ooit naar Angkor, blijf dan net iets langer hangen dan de rest en je hebt misschien (waarschijnlijk gegarandeerd) geluk. Foto's waren lastig om te maken omdat het tegen de zon in moest maar ik heb wat leuke kiekjes kunnen maken. Na de zon te hebben zien zakken zijn we terug gegaan naar Siam Reap om ons daar voor te berijden op de volgende dag.

Dag 2
We zijn deze dag vroeg opgestaan omdat we de zonsopgang graag wilden zien. Om 5 uur 's ochtends zaten we op de fiets naar Angkor. Het was een rustig ritje van een 3 kwartiertjes voor het noodlot toesloeg. Ik was al verbaasd dat je voor slechts 1 USD een fiets kon huren en in de laatste paar hondert meter voor Angkor Wat plofde mijn band. Het begon al langzaam lichter te worden dus ik ben maar snel richting de tempel gelopen. Eenmaal daar hebben we met zijn drietjes een mooi plekje gezocht en zijn we gaan wachten op de zon. Het taffereel dat zich ontvouwde was werkelijk adembenemend. Het zonlicht begon de tempel van achter te beschijnen en langzaam kwamen de vormen van de torens tevoorschijn. De prachtigste zonsopgang die ik ooit gezien heb! De foto's liegen er ook niet om.

Nadat we genoten hadden van de zonsopgang was het tijden om het fietsprobleem op te lossen. Cambodjaanse mensen zijn erg vriendelijke en behulpzaam (tot op dusver de leukste mensen die ik in Azie ontmoet heb!) en het duurde niet lang voor ik bij een fietsenmaker stond. De klapband liet me met een kapotte binnenband en buitenband achter en het hele zetje moest vernieuwd worden. 10 dollar lichter en -belangrijker- een half uur later zat ik weer op mijn fietst. Zoals ik al zei zijn de mensen hier erg vriendelijk en later de dag bood de fietsenwinkel spontaan aan de 10 dollar te vergoeden. We hebben het bedrag uiteindelijk gedeeld.

Na Angkor Wat wilden we graag routevrij rondfietsen door het gebied. We wisten dat er overal tempels lagen dus het zou niet lang duren voordat je tegen een nieuwe aanfietst. We kwamen te veel tempels tegen om over elk te vertellen, prachtig waren ze allemaal. Het speciale is dat je door een bebost gebied fietst waar ooit allemaal houten huizen hadden gestaan die de ruimten tussen de tempels opvulden. Deze zijn nu lang vergaan dus telkens uit het niets verschijnt een tempel vanachter de bomen. Elke tempel was anders maar ze waren allemaal in vergelijkbare stijl gebouwd. De oudere tempels waren puur Hindoeistische en de nieuwe hadden ooit elementen van Boeddhisme. Ik zeg hadden omdat de boeddha's verwijderd zijn van tempels door koningen die in deze nieuwe stroom niet wat zagen zitten. In een van de tempels waren op een geheim plekje nog drie Boeddha afbeeldingen te vinden, de rest
waren eraf geslagen.

Na veel tempels gezien te hebben hebben we ons nog opgemaakt voor een tempel, Ta Phrom. De Jungle tempel, de Indiana Jones of Lara tempel. We hadden deze bewaart voor later op de dag omdat het zonlicht dan het mooiste is, en mooi dat de tempel was! Deze tempel is overgenomen door de Jungle en waar veel andere tempels grotendeels ingestort zijn wordt deze op veel plekken ineengehouden door de wortels van bomen. We hebben hier rustig onstspannen en rondgekeken. Na een dag in de zon gelopen te hebben en zo veel indrukken opgedaan te hebben ben je aardig op.

Het bezoek aan Angkor was een groot succes! Het is een knotsgek gebied waar veel te veel tempels liggen om te bekijken. Een reden om een keertje terug te komen.

's Avonds hebben we een paar biertjes gedronken om het allemaal maar te verwerken. Vandaag rusten we uit en morgen verlaten we Cambodja alweer. Mijn volgende verslag is uit Thailand! En dan naar huis :)!

Uit Cambodja,

Chris

  • 25 Februari 2010 - 16:05

    Maud:

    Ja ik volg het nu allemaal natuurlijk;) Wat een prachtige foto's, Chris! Ik kan me voorstellen dat je hier naar uit hebt gekeken. Geef Michiel een hug van me, want ik hoor maar niets van hem;) En succes met de reis naar Thailand!

  • 25 Februari 2010 - 20:18

    Jos:

    Dag chris,

    Wat ziet dit er adembenemend uit. Het lijkt mij fatastich om op zo'n plek een paar dagen rond te kijken. Gelukkig is het gelukt met de foto's want ze zijn erg mooi. Veel plezier verder.

    Groet, Jos

  • 26 Februari 2010 - 09:27

    Daan:

    Nog 1 week!!!! En dan WARHAMMER :D Hehe

    Maar ff ontopic, mooie foto's man. Er hangt daar een mooi sfeertje in die stad.

  • 26 Februari 2010 - 22:35

    Jeannet:

    Hé chris wat een gave foto's. Schitterend! Ik kan me voorstellen dat dit een wens van je was. In werkelijkheid dit te zien. kus Jeannet

  • 27 Februari 2010 - 14:41

    Chris:

    Heeej allemaal!

    Nederland komt nu echt heeel dichtbij! Nog maar minder dan 1 week en ik zit al weer thuis :). Michiel en ik zijn op dit moment aan het genieten van Pattaya, strand resort in Thailand. Onze vriend Pedro mocht de grens niet over naar Thailand omdat hij (als een van de 5 enige landen) mexicaans is.. Erg lomp! Hij vliegt ons met een paar dagen achterna dus we zien hem gelukkig nog in Bangkok :).

    Vandaag hebben we lekker gezwommen in het zwembad van het hotel. We verblijven met dank aan Michiels vriend (manager van het hotel) in een 5sterren hotel! Mooi uitzicht op het strand vanaf de 14de verdieping, hehe! Sterk contrast met al die 3 dollar nachten die we de afgelopen weken hebben doorgemaakt. Bevalt me goed in ieder geval.. 5 sterren.. haha.

    Morgen naar Bangkok! Ik zal wat foto's posten van ons hotel..

    Groeten aan iederen en tot sneller dan je denkt,

    Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Leven in China.

Actief sinds 10 Aug. 2009
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 42886

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2009 - 05 Juni 2016

Chris in China

Landen bezocht: